AidWatch 2024: Hvis Interesser tjener EUs udviklingsbistand egentlig?
CONCORD's AidWatch-rapport for 2024 afslører, at den officielle udviklingsbistand fra EU's medlemslande i stigende grad tjener nationale egeninteresser og svigter både i kvantitet og kvalitet. Globalt Fokus har igen i år bidraget til rapporten, og vi kan se at Danmark også følger den kedelige tendens. AidWatch 2024 viser at udviklingsbistandstal bliver oppustet, afledt og manipuleret. Mere end hver femte euro, som de 27 EU-medlemslande rapporterer som udviklingsbistand, opfylder ikke de krav, der definerer bistand. Dette har resulteret i en "bistandsgæld" på over 1,2 billioner EUR.
Årets AidWatch-rapport, som Globalt Fokus hvert år bidrager til, er udkommet og fremhæver den tydelige kontrast mellem den fortælling, EU-institutioner og medlemmernes regeringer formidler, og virkeligheden bag de udviklingsbistandstal, de indberetter.
Ved nærmere gennemgang viser det sig, at udviklingsbistandstal bliver udhulet eller oppustet. Mere end halvtreds år efter, at FN satte målet om 0,7 % af BNI til udviklingsbistand i 1975, lever de fleste EU-lande stadig ikke op til denne forpligtelse. Dette har resulteret i en "bistandsgæld" på over 1,2 billioner EUR.
AidWatch 2024 afslører, hvordan EU's medlemslande udhuler eller oppuster udviklingsbistanden ved at kanalisere midler til nationale økonomiske og politiske mål. Mere end hver femte euro, som de 27 EU-medlemslande rapporterer som udviklingsbistand, opfylder ikke de krav, der definerer bistand. Værre endnu tillader OECD DAC-reglerne denne afledning. Denne udhuling af udviklingsbistand skyldes hovedsageligt, at omkostninger til modtagelse af flygtninge registreres som international bistand, samt at gælds- og udviklingsfinansiering rapporteres som bistand.
8,6 milliarder EUR i oppustet og afledt udviklingsbistand
En landespecifik analyse af kvantiteten og kvaliteten af udviklingsbistanden afslører omfattende problemer i hele Europa. Alene Tyskland rapporterede 8,6 milliarder EUR i oppustet og afledt udviklingsbistand for 2023, der ikke opfylder bistandens krav, mens lande som Frankrig skærer i udviklingsbudgetterne. Selv Sverige, det første land til at nå det internationale udviklingsbistandsmål, har opgivet sit mål på 1 % og lagt en tre-årige plan for at reducere bistandsudgifterne. Dog lever Sverige stadig op til 0,7 procent forpligtigelsen.
“Men i en verden med så mange kriser er den svenske regerings plan om at gå under det internationale udviklingsbistandsmål yderst betænkeligt. Og det bliver kun værre af, at Sverige behandler sit nye budgetloft for indenlandske flygtningeomkostninger som et mål i stedet for en grænse, og endda tilføjer ikke- udviklingsbistandsberettigede omkostninger for at oppuste sit bistandsbudget fremadrettet,” siger Åsa Thomasson, policy rådgiver i CONCORD Sverige.
Efter Ruslands angrebskrig i Ukraine var der en historisk stigning i offentlige midler, rapporteret som udviklingsbistand, brugt til at dække omkostningerne ved at huse flygtninge i EU. Disse udgifter, som OECD omtaler som "indenrigs flygtningeomkostninger," er blevet overdreven rapporteret af DAC-landene – en tendens, der har udløst alvorlig kritik fra formanden for OECD DAC. Ikke desto mindre fortsætter rapporteringen af indenrigs flygtningeomkostninger som udviklingsbistand med at være en markant tendens i flere EU-medlemslande, til trods for et fald i antallet af flygtninge mellem 2022 og 2023 i visse lande.
EU-Kommissionen vil reducere udgifterne til internationalt samarbejde
Som en del af midtvejsrevisionen af EU’s 7-årige budget (2021-2027) vil EU-Kommissionen de kommende år reducere de planlagte udgifter til internationalt samarbejde med 2 milliarder EUR, hvilket yderligere bringer de internationale samarbejdsforpligtelser i fare som følge af beslutninger truffet af EU's medlemslande. Hvilke partnerlande, og hvordan disse nedskæringer vil blive fordelt, vil afsløre, EU's egentlige udviklingsprioriteter.
AidWatch fremhæver, at misbrug af udviklingsbistand i en tid med presserende globale kriser er dybt bekymrende.
“Selvom AidWatch har analyseret mængden og kvaliteten af udviklingsbistand i næsten 20 år, har det altid været op til EU og EU's medlemslande at vende denne udvikling. Den kommende Internationale Konference om Finansiering af Udvikling i 2025 er en afgørende mulighed for EU-medlemslandene til at tilpasse udviklingsbistanden til det tilsigtede omfang og formål frem for at fremme indenrigs interesser og dagsordener. Det er også en mulighed for EU til virkelig at støtte partnerlande,” siger Tanya Cox, direktør for CONCORD.
Læs AidWatch 2024 HER
- Oprettet den .