Af Jonas Kragelund Andersen

 

Som startskud til at gøre bæredygtig udvikling til et centralt tema frem mod det nært forestående folketingsvalg, udgav Globalt Fokus i februar et idekatalog. Heri gav danske NGO’er, med afsæt i de 17 verdensmål, konkrete ideer til politisk handling, der skal sikre denne bæredygtige udvikling - både herhjemme og ude i verden. Globalt Fokus bringer i de kommende uger en interviewserie med nogle af forfatterne bag ideerne. Denne uges interview er med Helle Gudmandsen fra Red Barnet.

 

Skal verdensmålene opfyldes, er kvalitetsuddannelse et fundamentalt vilkår. Mål 4.7 sætter fokus på, at alle elever tilegner sig den nødvendige viden og færdigheder, der gør dem i stand til at fremme en bæredygtig udvikling. For at sikre at fremtidige generationer af danske skoleelever kan bidrage til denne bæredygtige udvikling, anbefaler Red Barnet i Globalt Fokus’ idekatalog, at undervisning i verdensmålene bliver en obligatorisk del af pensum i den danske folkeskole. ”Hvis vi tror på, at verdensmålene er det, der skal forme en bæredygtig verden, hvor der er færre krige, færre fattige, flere børn der kommer i skole, og hvor drenge og piger bliver behandlet ligeværdigt, så er det jo nødvendigt at uddanne vores børn i temaer som bæredygtig livsstil, menneskerettigheder, kønsligestilling, og globalt medborgerskab” fortæller Helle Gudmandsen, chef for uddannelse og unge i Red Barnet. Hun fortsætter” Dette er alle temaer, der ligger inde under delmål 4.7”.

Tilfældigt om danske børn undervises i verdensmålene

Med folkeskolereformen i 2013 fjernede man politisk en tværfaglig international dimension i undervisningen, så muligheden for at undervise i verdensmålene blev henvist udelukkende til geografiundervisningen på 8. og 9. klassetrin. Helle Gudmandsen forklarer problematikken herved: ”Selvom vi går ind for lærernes undervisningsfrihed, synes vi det er vigtigt, at verdensmålene bliver en del af pensum på de tidlige klassetrin, så vi sikrer, at børn tidligt får et større kendskab til verden og lærer om, hvad det vil sige, at vi har en klimakrise eller en såkaldt flygtningekrise. Det kan sagtens være, at mange lærere allerede underviser i det, men som folkeskoleloven er nu, så er der ingenting der sikrer det, og det bliver derfor for tilfældigt om børn bliver introduceret til de her vigtige tematikker”.

Et politisk spørgsmål

At indføre obligatorisk undervisning i verdensmålene i den danske folkeskole er et politisk spørgsmål, og Helle Gudmandsen mener, at det politiske fokus i en årrække har ligget et andet sted: ”Det lyder jo meget logisk at inkludere verdensmålene i fagplanerene, når man er en NGO som os, der synes, at bæredygtighed er noget af det vigtigste i verden. Det er det bare ikke i den danske folkeskole lige nu. Her har der i mange år været et politisk fokus på at sikre, at børnene skal klare det godt i nationale læse- og skrivetests, men der har faktisk ikke været noget fokus på, hvordan vi skaber en bæredygtig verden”.

Gudmandsen forklarer videre: ”Det er selvfølgelig noget der skal forhandles politisk med Danmarks Lærerforening, og det er derfor vigtigt at finde en balance, for jeg forstår godt, at Danmarks Lærerforening siger, at lærere er dem der bedst ved hvad kvalitetsuddannelse er. Men tidligere har regeringen jo ikke været kede af at gå ind og indføre nogle topstyrede tiltag som danskkanonen og historiekanonen, og selvom man kan diskutere, om det er en god måde at gøre det på, så mener vi, at det i det her tilfælde, med undervisning i verdensmålene, er en god ide”.

Uddannelse som middel mod målet

Børn af i dag vil være unge voksne i 2030, og skal disse børn føre verdensmålsdagsordenen fremad, så er det fundamentalt, at de uddannes i og har kendskab til den. Gudmandsen fortæller: ”Vi tror på, at kvalitetsuddannelse er fundamentet for at implementere og sikre effektiv handling på de andre verdensmål. Hvis du kigger på de andre mål af social, økonomisk og miljømæssig karakter, så er det jo uddannelse, der sikrer at man får en forståelse for de her områder. Man kan meget firkantet sige, at hvis vi ikke sikrer kvalitetsuddannelse og dermed sikrer, at vi får kritiske borgere, der er i stand til at handle for en fredelig og bæredygtig verden, så når vi ret sikkert ikke de 16 andre mål”.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s