Verdensmålene er kommet på dagsordenen på Christiansborg, i virksomhederne og på skolerne. Medierne sakker dog bagud, og det er problematisk, da de skal være med til at informere befolkningen om målene, skriver Globalt Fokus' sekretariatsleder Peter Christiansen i vores fast tilbagevendende klumme i Altinget: Civilsamfund.

 

Af Peter Christiansen, sekretariatsleder.

 

I Danmark er der rigtig mange borgere, beslutningstagere og ligefrem hele sektorer, som har taget verdensmålene til sig. Både hos kommunerne, i virksomhederne, på uddannelsesinstitutioner, blandt politikere og i foreningslivet bliver der sat fokus på og arbejdet med verdensmålene. Men hvor er medierne?

 

I det store billede er mindre medier som Mandag Morgen og Altinget gået forrest, men sammenligner man eksempelvis de danske og de svenske landsdækkende, regionale og lokale dagblades benævnelse af verdensmålene i de forgange to år, ses det, at de svenske medier bringer historier med verdensmålene i fokus hele syv gange oftere end danske medier. Det er immervæk en del. 

 

I dag er der ifølge Udenrigsministeriets nyeste undersøgelse fra februar 16 procent af den danske befolkning, som kender til verdensmålene. Det tal kunne sagtens være højere, og de danske medier har en aktiv rolle at spille og et ansvar at tage på sig. Medierne er nemlig i høj grad dem, som oplyser danskerne og bidrager til at engagere danskerne omkring forskellige emner afhængig af interesse. Hvorfor laver DR eksempelvis ikke en dokumentarrække med 17 udsendelser; én for hvert verdensmål, der kan formidle målene på en let tilgængelig måde til danskerne? Hvorfor gør Berlingske ikke verdensmålene til tema ét for ét over 17 uger med fokus på danske styrkepositioner og udfordringer?

 

Vi har også brug for en vågen og kritisk presse, der kan holde den til enhver tid siddende regering, virksomheder og ngo’er fast på deres indsats og dermed sikre en konstruktiv og kritisk platform for vor tids vigtigste samtale.

 

Jeg håber, at vi med denne opfordring kan vække de danske medier fra deres knap så bæredygtige søvn. Hvis medierne vækkes, vil de nemlig vågne til en verden, hvor verdensmålene er kommet for at blive, hvilket mange danske aktører har indset, gentænkt deres rolle ud fra og taget nye initiativer på baggrund af.

 

Læs hele klummen på Altinget: Civilsamfund her.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s