Den 25. maj 2018 træder nye regler om håndtering af persondata i kraft. Det har betydning for alle organisationer, der opbevarer oplysninger om personer, fx medarbejdere, medlemmer, brugere og bidragsydere. Det vil sige alle organisationer i Danmark.

 

De nye regler kommer fra EU, og Justitsministeriets betænkning er netop kommet. Det er helt sikkert, at der ikke kan laves en standardvejledning til alle organisationer, da vejledningen helt kommer an på, hvilken slags persondata organisation opbevarer, og måden de behandles på.

 

Hvis man i forvejen lever op til de danske regler om persondata, er man godt på vej til også at leve op til de nye regler. Det er der dog mange organisationer, som ikke gør. Med de nye regler indføres også væsentlig større bøder, hvis man overtræder reglerne. Der er derfor god grund til at forberede sin organisation, så den lever op til reglerne fra maj næste år.

 

I Globalt Fokus afholdt vi i sidste uge et informationsmøde om persondataloven ved Sekretariatschef Mette Grovermann fra ISOBRO. Havde du ikke mulighed for at deltage i mødet, kan du se en videooptagelse af mødet her (bemærk, at der grundet tekniske udfordringer er nogle korte sekvenser, der ikke er kommet med i videoen). Se også powerpointen fra arrangementet her.

 

Den nye persondataforordning kan findes her. 

 

Læs mere om persondataloven på følgende links:

 

Artikler fra Altinget om persondataloven:

 

0
0
0
s2sdefault
powered by social2s