En ny europæisk undersøgelse viser, at danskerne skiller sig ud, når det kommer til at donere og arbejde frivilligt i ulandsorganisationer. Samtidig er vi de bedst oplyste i EU om bistand til verdens fattige lande.

 

Mener du, at frivilligt arbejde i organisationer er effektivt til at afhjælpe fattigdom i udviklingslande? Næst efter Cypern er flest danskere enige i, at frivilligt arbejde gør en reel forskel ude i verden (83 procent mod 75 procent i EU. De danske svar i Eurobarometer-undersøgelsen skiller sig også ud, når det kommer til at tage pungen op ad lommen: 55 procent at danskerne svarer, at de donerer penge til udviklingsorganisationer, mens tallet er 29 procent for alle europæere.

Det samme billede tegner sig i supermarkedet. 62 procent af danskerne betaler gerne mere for dagligvarer og andre produkter for at støtte mennesker i udviklingslande. I hele EU støtter 49 procent med indkøbskurven.

 

Vi ved meget om verden

Danskerne scorer også i højest i EU på viden om hvad udviklingsbistanden går til. Det spørgsmål svarer 82 procent af danskerne nemlig, at de ved noget eller meget om. Til sammenligning er EU’s gennemsnitstal 43 procent.

Vi får primært vores information fra TV, et billede der tegner sig over hele den europæiske union. Danskerne bemærker sig dog også ved, at hver femte desuden bliver klogere på situationen i udviklingslandene gennem kampagner, mod kun ni procent på europæisk plan.

 

Flere bakker op om udvikling

Generelt er europærerne blevet signifikant mere positive over for udviklingshjælp: Antallet af europæere, der støtter, at udviklingshjælpen skal stige, er vokset med seks procentpoint fra sidste år til 67 procent (71 procent i Danmark), og 85 procent svarer, det er vigtigt at hjælpe mennesker i udviklingslande.

Mens de unge europæere (15-24 år) generelt er mere positivt stillet over for udviklingsspørgsmål end de ældre, er støtten i Danmark mere jævnt fordelt mellem aldersgrupperne.

Undersøgelsen lanceres i forbindelse med, at EU udnævner 2015 til European Year for Development. EU sætter hvert år fokus på et udvalgt område, men det er første gang, at emnet rækker ud over de europæiske grænser. Formålet er at skabe mere opmærksomhed omkring udviklingsspørgsmål og engagere europærerne i de enkelte lande.

 

Fakta: Hvor kommer tallene fra?

Befolkningsundersøgelsen Eurobarometer er lavet af TNS Opinion for Europa-Kommissionen. Resultaterne bygger på 28.050 personlige interviews på europæisk plan, herunder 1.020 i Danmark.

For mere info, kontakt projektleder for medier og kommunikation hos Verdens Bedste Nyheder, Karoline Rahbek, kara@dca.dk, +45 33 18 78 59

0
0
0
s2smodern
powered by social2s